« Tillbaka till huvudsidan | Föregående inlägg: Fredagsfyran v14-06 » | Föregående inlägg: Krabbans krubb 6/4 » | Föregående inlägg: Vårens första joggingtur i Jönköping » | Föregående inlägg: Krabbans krubb 5/4 » | Föregående inlägg: Lång latte lättmjölk » | Föregående inlägg: Aprilväder » | Föregående inlägg: Somliga dagar » | Föregående inlägg: Krabbans krubb 4/4 » | Föregående inlägg: Dags för vårsäsong » | Föregående inlägg: Krabbans krubb 3/4 »

Historia och släktforskning

När jag var ute och joggade igår sprang jag en bit längs Dunkehallaån. Det är inte så mycket till å egentligen, men i forsarna och fallen ner mot Vättern låg en gång många vattenkvarnar som gav kraft till flera fabriker.

Det intressanta med detta, åtminstone för mig, är att en av dessa fabriker var Jönköpings gevärsfaktori och där var flera av mina förfäder verksamma som pistolmakare. Minst en av dem var dessutom mästare och ålderman i vapensmedernas skrå. På biblioteket hittade jag massor av information om dessa vapensmeder, fyra vapensmeder i rakt nedstigande led i släkten Giöther. Jag hittade till och med bilder på pistoler som gjorts av just Magnus Giöther dä och Magnus Giöther dy. (Just nu har jag inte alla papper här, men jag ska försöka skriva mer snart när jag har mer information tillgänglig).

Jag kände historiens vingslag när jag sprang där längs forsarna. En av skolorna här i stan har gjort en jättefin hemsida där man kan läsa mer om Dunkehalla, om vapentillverkningen och annat om Jönköpings historia.

Andra bloggar om: , , .