« Tillbaka till huvudsidan | Föregående inlägg: Krabbans krubb 28/3 » | Föregående inlägg: Jorden sedd från ovan » | Föregående inlägg: Intresseklubben antecknar » | Föregående inlägg: Bloggkartan » | Föregående inlägg: Click! » | Föregående inlägg: Krabbans krubb 27/3 » | Föregående inlägg: 6 orsaker att längta till midsommar » | Föregående inlägg: Skärpning » | Föregående inlägg: Chokladkalas! » | Föregående inlägg: Lite härligt är det ändå! »

Step Up

Igår tränade jag alltså Step2.

Kommentar till oförstående: Det innebär inte att jag stepdansade, men däremot att jag hoppade och skuttade upp och ner på en bräda, och då menar jag en sådan här



och inte en sådan här



Det hela var något av ett misstag. Jag skulle nämligen gå på Bräda medel, vilket är mer som vanlig gympa fast man använder en step up-bräda. Av någon anledning (troligen sjuk ledare) så var bräda medel-passet utbytt mot step2, som alltså är extra klurig step up. För ungefär två veckor sedan var jag på ett step1-pass och hade stora problem att hänga med på koordinationen, men till min glädje tyckte jag faktiskt step2-passet var lättare och väldigt, väldigt roligt! Tyvärr var fokus mer på svåra steg än på bra träning och konditions- och styrkemässigt kändes väl passet mer som ett baspass.

Riktigt rolig träning var det alltså, kanske mest för att jag tyckte det var mycket lättare än jag förväntat mig och jag fick känna mig duktig, men lite "meningslös" sett till ansträngningsgraden. Äh, jag får köra stenhårt på torsdag istället...

Undrar förresten hur de tänker när de byter ut ett enkelt pass mot ett av de klurigaste de har på schemat. Även om ledaren som fick rycka in i vanliga fall kör step2, borde hon ju kunna anpassa sitt pass till ett step1-pass åtminstone. Nu hade jag som sagt inte några stora svårigheter, men jag har ju tränat step i två och ett halvt år. Det fanns andra som hade det lite besvärligare och som alltid sätter jag mig in i deras situation på tok för mycket och lider nog mer än vad de själva gör.

Andra bloggar om:

Haha, tänkte nästan att du skulle komma med just de kommentarerna. Och jag kan ju i min tur inte låta bli att kommentera tillbaka.

Brukar också bli tröttare på baspass för att jag tar ut rörelserna mer i vanliga fall, men just på det här passet la jag till och med på extra armrörelser på vissa övningar för att göra dem jobbigare.

Det är absolut bättre att sätta in ett svårare pass än inget alls. Självklart! Men man kan ju anpassa passen lite. Så om ledaren normalt kör step2 borde hon ju kunna göra om det till ett lite enklare pass och kalla det för step1 för att inte skrämma iväg folk. Det var flera som avstod från att träna när de fick veta att det var step2 istället för bräda medel och det är ju lite synd.

Lågintensiv träning är också jättenyttigt för förbränning, smidighet, koordination och en massa hälsoaspekter. Däremot är det inte så effektiv konditionsträning och det är största anledningen till att jag tränar.

Hoppas att inte du tycker jag är dålig på att ta kritik bara för att jag säger emot lite :-) Jag tror egentligen vi är ganska överens.

Kram!

Oops... vilken lång kommentar det blev.

Saknar också. Kram!

Kommentera mera!