« Tillbaka till huvudsidan | Föregående inlägg: Nya jobbet » | Föregående inlägg: Helg i skogen » | Föregående inlägg: After work » | Föregående inlägg: Jag är tillbaka! » | Föregående inlägg: Sommarlov! » | Föregående inlägg: Fulla läktare! » | Föregående inlägg: VM - lördag » | Föregående inlägg: VM - Fredag » | Föregående inlägg: Glad nyhet! » | Föregående inlägg: Fotbolls-VM!!! »

Labbar

Doktorerande består i huvudsak av tre olika typer av arbestuppgifter. Forskning, studier och undervisning. Det här med undervisning har jag nästan sett fram emot. Många ser det som ett nödvändigt ont. Jag tycker det ska bli skoj. Fast jag hade ju inte varit jag om jag inte var lite nervös.

Den här läsperioden ska jag ha två olika labbar. Den ena är i en riktigt grundläggande kurs. Studenterna ska köra en pump och fläkt, räkna lite på vad som händer med tryck och temperaturer och fundera över vad skillnaden är. Inga konstigheter.

Den andra är en kurs för fjärde årskursen, en ganska avancerad kurs, som jag visserligen har läst själv (för 3 år sedan), men sedan inte läst något ytterligare inom det ämnet. Dessutom är de flesta som läser den här kursen masters-studenter eller någon annan form av utbytesstudenter, så det är alltså engelska som gäller. Fast det är skönt att få så mycket av undervisningen avklarad som möjligt nu i början så man kan fokusera ordentligt på forskningen när det blir mer sånt.